Vår historie

Det startet i en garasje på Røren

På sin 19. bursdag i desember 1973 registrerte Svein Holm Rust selskapet Eiker Motorshop. Selskapet ble opprinnelig opprettet for å drive kjøp og salg av biler og deler. Til å begynne med fikk han kun tillatelse til å ha 2 biler til salgs om gangen, i lukket garasje. De første par årene var selskapet mer eller mindre sovende, og var mer en form for hobby mens han jobbet som lærervikar på Solberg skole. Svein kjøpte og solgte bruktbiler som han fant gjennom annonser i Aftenposten og på Oslo Bilauksjon men uten spesielt stor suksess. Noen biler, som Ford Capri, var lettsolgte, mens andre tok det lenger tid med. I 1975 tok han turen til Köln i Tyskland hvor han kjøpte en 1972 Mercedes. Dette ble den første av mange kommende bilimporter og Eiker Motorshop var i gang.

Svein kjøper 1972 Mercedes i Köln, Tyskland

Satset 100% og prøvde å leve av det

Året etter, i 1976, igjen på sin bursdag i desember, åpnet Svein butikk på Bruhjørnet i Hokksund sentrum. Butikken startet med 30kvm og solgte blant annet bilrekvisita, bildeler og bruktbiler i bakgården. Han satset 100% og prøvde å leve av det. Butikken gikk veldig bra i desember, han solgte masse julegaver og hadde til og med kø. Men så fulgte en helt tragisk i januar og februar. Flere dager gikk uten et eneste salg. Det var da faren hans Leif Rust, som hadde vært med og startet A-Ford Klubben, forslo at han kunne importere veteranbildeler til A- og T-Ford fra USA. Svein gjorde som faren foreslo, og startet med forhåndsbestillinger fra medlemmene i  A-Ford klubben.

Butikken på Bruhjørnet i Hokksund

Posthuset klarte ikke ta imot flere pakker

Veteranbildelene holdt butikken igang, men Svein trengte mer å leve av. Han prøvde seg på flere postordreartikler. I 1977 importere han tak-konsoller fra England og det eksploderte. Han fortsatt med spoilere fra Sverige og midtkonsoller fra London som ble en knallsuksess. Fra 1977-1978 firedoblet omsetningen seg. I starten fikk han hjelp av kompiser til å pakke, men måtte etter hvert leie inn hjelp. På det meste leverte han hele 65 pakker på posthuset på en dag – og da kunne ikke posthuset ta imot flere.

Svein og lillebroren Halvard tar imot veteranbildekk fra USA.

Selv lageret hjemme i kjelleren var sprengt- Eiker Motorshop trengte mer plass

Etter flere suksesser med postordreartikler trengte Eiker Motorshop mer plass. Etter at Svein hadde startet med salg av BF Goodrich hvitsidedekk og aluminiumsfelger var lagringsplassen fordelt på butikken på Bruhjørnet, kjelleren hjemme på Bråtebakken, og en låve han leide helt sprengt. Innen 1982 flyttet Svein butikken til Dalegården og i løpet av 80-og 90-tallet ble Eiker Motorshop til Norges største butikk for styling til bil. Suksessen fortsatte og omsetningen økte med rundt 50% hvert år. Allerede i 1985 var lokalet på Dalegården også for lite. Svein funderte med utbyggingsplaner for Dalegården, men det ble for lite og kronglete. Etter nyss om ledig tomt på Framnes begynte han byggingen av et 3000 kvm varehus i 1987. Året etter flyttet Eiker Motorshop inn i helt nytt, arkitekttegnet varehus, som forble hjemmet til selskapet i over 22 år.

Butikken på Dalegården
Eiker Motorshop i nye lokaler langs E134

Oppdaget at dekk i Norge var over dobbelt så dyrt som i Europa

Rundt 90-tallet begynte stylingbølgen å snu og Svein var stadig på utkikk etter hva han kunne finne på for å få selskapet til å fortsette å gå rundt. Etter noen analyser oppdaget han at dekk i Norge var over dobbelt så dyrt som dekk i Europa, og han begynte med dekkimport for å kunne tilby kundene kvalitetsdekk til en lavere pris. Dette er fortsatt helt sentralt for selskapet den dag i dag. Dekk-og felg salget bidro til en pen økning hvert år på 90-tallet, samtidig som det handlet om å levere på trender som senkesett og annen styling.

Svein i butikken på Framnes

Etablerte avdeling for kjøretøy og salget gikk til himmels

Gründer som han var, var Svein stadig på utkikk etter nye ting han kunne selge. På slutten av 90 tallet fant han ut at Starway mopeder var på gang, og var den første i Norge som importerte dette fra Kina. Igjen handlet det om å kunne tilby kvalitetsprodukter til en lavere pris, og Eiker Motorshop kunne nå tilby mopeder til en rimeligere penge enn alt annet på markedet. Andre året med moped solgte Eiker Motorshop over 2000 mopeder og fortsatte så med lett motorsykkel, mopedbiler, 3-hjulsmoped, ATV og scootere. Selskapet opparbeidet seg etterhvert en egen avdeling for kjøretøy, og salget gikk til himmels.

Rendyrket selskapet til dekk, felg og veteranbildeler

Rundt 2001 ble det 18 årsgrense og krav om bilsertifikat, samt ekstra avigifter på mopedbiler, hvilket ødela markedet. Gradvis begynte Eiker Motorshop å fase ut kjøretøyavdelingen og fra 2002 og fremover ble selskapet mer rendyrket dekk, felg og veteranbildeler. I juli 2010 flyttet selskapet fra Framnes til Eiker Næringspark, da Svein valgte å selge bygget.

Hele dekklageret brant

Eiker Motorshop fortsatte i beste velgående på Eiker Næringspark, helt frem til oktober 2012 hvor næringsparken ble rammet av en alvorlig brann. Hele dekklageret brant, og mange trodde Eiker Motorshop var ferdig. Men butikken og verkstedet i et separat bygg hadde overlevd brannen, og takket være gode leverandører som leverte flere lastebiler med dekk allerede dagen etter stengte ikke Eiker Motorshop en eneste dag etter brannen. Det tok omtrent et halvt år før salget ble normalt igjen da mange fortsatt trodde selskapet ikke lenger var i drift, men selskapet var heldigvis forsikret som reddet driften. Eiker Motorshop bygde seg opp igjen på Eiker Næringspark i noen år til, før selskapet flyttet tilbake langs E134, ved siden av Eiker Senter i juni 2016.

En ny epoke

Snaut to år senere startet en ny epoke i selskapets historie. I januar 2018, etter nesten 45 år, solgte Svein selskapet til sin datter Kirstine og hennes mann Magnus som driver selskapet i dag. Eiker Motorshop er og forblir et familieselskap, hvor målet alltid vil være å tilby kundene det beste utvalget kvalitetsprodukter innen dekk og felg til rimelige priser og med en god service.

De nye eierne Magnus og Kirstine tar over.